onsdag den 16. januar 2013

Styrketræning

Idag fik jeg lagt et stryketræningsprogram i mit lokale fitness center. Det tager udgangspunkt i at jeg træner 4-5 gange om ugen hvor 2-3 af dem indeholder styrketræning og i mine ønsker. Jeg poster udfaldet af programmet en af de kommende dage, da det er ret dårligt skrevet af ham der lavede det. Noget på engelsk, noget på dansk, noget i pund andet i kilo. Så jeg retter det til en af de kommende dage og smider det på bloggen. Jeg kan godt mærke at jeg virkelig har sprunget let hen over styrketræningen det sidste stykke tid, for jeg er godt nok øm nu efter at have kørt 1½ del ud af 2 af programmet. Puha! Men det skal nok blive godt!

Men hvorfor nu styrketræne?
Jeg har længe ville i gang men motivationen har været svær at finde frem til at løfte jern, selvom jeg synes det er super fedt når det er holdtræning. Desværre ligger de ikke altid særlig godt i forhold til mit hverdagsprogram så nu må jeg tage fat i vægtene på egen hånd for at opnå de resultater jeg godt kunne tænke mig. Jeg vil gerne sige farvel til mormor-armene og hello til faste gerne lettere muskuløse arme, men da jeg stadig har en høj fedt procent så skal der bestemt også stadig arbejdes meget med cardio træningen (spinning, løb, crosstrain mm.). Når jeg er i en process hvor jeg taber relativt meget, er det også nemmere at stramme kroppen op sideløbende med vægttabsprocessen frem for bagefter. Det betyder så også at jeg på et tidspunkt til nå til at punkt hvor vægten ikke længere viser et vægttab, da muskelmasse vejer mere end fedt. Da jeg stadig er i en fedtforbrændende fase betyder det også at mit styrketræningsprogram skal understøtte dette. Det betyder at jeg skal tage mange gentagelser men få kilo, selvom jeg ikke er helt tilfreds med det da det så tager længere tid at komme igennem programmet. Men det er en nødvendighed for at fedt forbrænde og stramme op. Først når jeg har nået målet med mit vægttab kan jeg begynde lave få gentagelser med flere kilo for at opbygge en synlig muskelmasse. Men et skridt ad gangen :)

Styrketræning er præstationsfremmende så det er et fantastisk supplement til cardio. Hvis man styrketræner ben meget og opbygger muskelmassen her, så forbedre det iøvrigt også ens basal forbrænding, det vil sige at du forbrænder flere kcal når du laver hverdagsting end en "utrænet". Så der er ingen undskyldning længere for ikke at rive de vægte rundt!

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker blogindlæg om styrketræning. Fordi det er så vigtigt, så det hele ikke ender i cardio. Tillykke med dit program og god fornøjelse med det. :)

    Glæder mig til at følge din udvikling.

    - Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth. Du har helt ret! og mange tak. Jeg tror også jeg bliver rigtig glad for at komme rigtigt igang med styrken selvom det er hårdt her i starten men man må jo arbejde for resultater! :)
    Tak fordi du læser med, det er jeg glad for.

    - Rikke

    SvarSlet